poniedziałek, 29 czerwca 2015

Jak się ma warroza

Należało by napisać że nie wiem okaże się jesienią czy warroza trzyma się na tyle mocno aby pokonać zimą pszczelą rodzinę. Czy może jednak została skutecznie ograniczona do stanu takiego że pszczela rodzina przetrwa zimę tę i kolejne następne

Kwas podawałem w maju gdyż zauważyłem warrozę na pszczołach.
http://ulebezramkowe.blogspot.com/2015/05/podaem-kwas-mrowkowy.html

A jak podawałem kwas można obejrzeć na tym filmie.



Dzisiaj jak przeglądam rodzinki to warrozy na pszczołach nie widzę to jest dobrze, jak również pszczółek z porażeniem, czyli takich bez skrzydełek i pokręconych.
Dodatkowo sprawdzam czerw trutowy, nie wycinam w ramach walki z warrozą, ale odsklepiam parę komórek trutowych i sprawdzam.
Jak na razie efekt jest taki iż tydzień temu nie znalazłem warrozy wyrywając całkiem sporo komórek z larwami trutnia. Na tym widelcu tylko fragment odsklepiania ;-)


Jak miałem rodzinę w żółtym ulu to efekty działalności warrozy widziałem jak również to co było w czerwiu. Było pełno warrozy, teraz jej nie widzę. Jest ale jednak raczej nie przekroczyła takiego poziomu aby dała się zauważać metodami organoleptycznymi, czyli obserwacji i przeglądania czerwiu.

Teraz kwitnie lipa, a po lipie czyli tak myślę że za trzy tygodnie profilaktycznie zastosuje kwas w trzech rodzinkach.
A czwartą rodzinę która jest teraz najsilniejsza zostawię tak na żywioł, ale po ścisłą obserwacją. Ma bardzo dużo czerwiu, w każdym stadium. Nie mam oznak aby miała ochotę na rójkę. Siedzi już teraz na 13 snozach na czarno, a w wolnej przestrzeni cała masa pszczół młodych które mają ochotę na budowanie dalej plastrów. Lipa kwitnie, jest pożytek czyli duża szansa na porządną rodzinę na zimę.


Tak ze plan na ten rok czyli sprawdzenie takiej prostej metody aplikowania kwasu, i czy jest skuteczna na tyle aby do jesieni rodziny nie opadły jest w trakcie i napawa mnie optymistycznie.

Ul który zmodyfikowałem i trojaczki są całkiem fajne. Na razie mankamentów nie widzę. Zobaczę jesienią czyli gdy trzeba będzie zwężać gniazdo czyli wycofywać snozy z plastrami.
Mam pewien pomysł i zobaczę czy się sprawdzi.

Pozdrawiam
GP



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz