czwartek, 7 lutego 2013

Przemyślenia do konstrukcji denicy

Planowałem że przez zimę ul zrobię.
Ale jestem jeszcze w kropce, to znaczy muszę zobaczyć jak aktualny pierwszy ul czyli mój The BigOne wyjdzie z zimy.
Czy szerokość 55 cm jest za szeroka i czy pszczoły które podejdą z kłębem do samej góry są wstanie przesunąć się w bok za pokarmem czy nie.

Jak tak to nie ma problemu a jak nie to problem jest i trzeba wtedy inne przyjąć założenia.


Ale w każdym bądź razie. Usiadłem i sobie zacząłem przy pomocy ekierki, ołówka, kątomierza rysować, myśleć co i jak.

I taka np denica. Ostatnio jest trend co denica musi być łatwo wyjmowalna do sprzątania i obserwacji warrozy. Że musi być również otwarta a z siatką aby pszczoły lepiej chłodzić itp.

Dla mnie natomiast liczyć się ma możliwość łatwego czyszczenia ula, nie myślę o tym aby liczyć warrozę, regulować rozwój pszczół otwierając i zamykając denicę.

Ale jak zacząłem rysować to zauważyłem iż jak zechcę mieć ul głęboki to przy zachowaniu 120 stopni między bokami a denicą wychodzi bardzo szeroki ten ul na górze. Dla przykładowo 65cm głębokości na górze wychodziło 90cm na snozie.
Czyli dużo, ale czy źle że tak dużo?? Może to nie jest źle ale w tej sprawie czekam właśnie na to jak mój BigOne przezimuje.
A te 120 stopni to po to aby plastry nie były lepione do boków.

Więc tak patrzyłem na ten rysunek i tak myślałem muszę nie robić denicy ale jak czyścić.
I tutaj takie rozwiązanie przyszło mi do głowy a pomysł z ula Apostoly'ego
http://www.amatorskapasieka.pl/p/ul-apostolyego.html

Z tą różnicą że nie będzie wejścia od dołu dla pszczoły ale taki mały wąski otwór który będzie łatwo można zasłonić kawałkiem deski lub tez słomy ;-)

A otwór taki na 5mm szerokości który tak myślę wystarczy na to aby go odblokować jak będzie trzeba resztki wyczyścić. A może i będę ten otwór na lato odblokowywał. Co w połączeniu z wlotkiem który będzie na 1/3 wysokości od dołu. To taki przeciąg się zrobi to może będzie lepsze chłodzenie
A czemu 5mm bo pszczoły inne nie wejdą, na rabunek ;-)


I myślę że to bardzo uprości budowę ula a na tym mi zależy bardzo, co by się nie bawić z jego budową.
 A to mniej więcej tak wygląda z ręki rysowane i bez wymiarów jeszcze i chyba google ma jakiś darmowy staff do robienia rysunków bardziej technicznych.







2 komentarze:

  1. Google ma darmowy program do projektowania. Bardzo intuicyjny, swoje projekty robiłem właśnie w SketchUp. Polecam. Pozwalam sobie podglądnąć u Ciebie te otwory wentylacyjne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma sprawy bierz ;-)
    Tak wiem właśnie że google nawet napisałem.
    Bo z której strony chciałem sobie pobrać projekt jakiegoś TBH i mi przekierowała na googlowy soft.


    Ale jak widzisz ja z ostatecznym rysowaniem czekam, na wynik zimowania.
    Mam nadzieje że będzie pomyślny że pszczoły przejdą za pokarmem tak jak u Miodka na filmie http://www.tomekmiodek.pl/karmienie-zimowe-pszczol.html
    że idą w drugi koniec ula.

    Spróbują chyba na dniach z tym SketchUpem to będzie widać już wymiary itp
    Do pierwszych rójek zdążę a na forum biobees facet napisał co miał rójkę od razu (chyba dwa dni po postawieniu takiego ula) ;-)

    Kiedy planujesz swój zrobić i pokazać jakieś zdjęcia coś bym podejrzał ;-)



    OdpowiedzUsuń