piątek, 21 czerwca 2013

Barcie i kłody

Przeczytałem właśnie książkę wydaną w roku 1937 po tytułem "Barcie i kłody w Polsce". Link podrzucił mi "Lubomir Pczjełow" w komentarzu pod wpisem o eksperymencie snozowym o tutaj http://ulebezramkowe.blogspot.com/2013/06/eksperyment-snozowy.html
Aby zaprotestować że cudze chwalicie swego nie znacie.

Książka do pobrania jest dostępna pod adresem http://rcin.org.pl/Content/11406/WA308_7998_II6416_BARCIE-I-KLODY.pdf


Faktycznie kłód i barci na oczy nie widziałem. Więc swego nie znam, a cudzego się naoglądałem filmów na YouTube pod hasłem Top Bare Hive że aż głowa rozbolała. Tam jest wszystko od tego jak zbudować TBH, jak go przeglądać, jak brać miód, sztuczki i kruczki.

Więc ja bym chętnie może i z tą barcią gdyby ktoś mi pokazał jak z niej miód wziąć, jak się taką barć przegląda, jakie kruczki są i sztuczki.  W książce nie ma nic o tym jak miód wybierać, może to było oczywiste kiedyś i się o tym nie pisze ale teraz jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić.


A co do samej książki to co tam jest to jest coś co myślę może być do wykorzystania. Są tam sposoby trzymania tych kłód, to znaczy. Można je na drzewie na gałęzi i przywiązać do drzewa. Można w około drzewa zrobić podest i postawić je na tym podeście, Można też na palikach postawić takich wyższych a można również na kawałku czegoś tam na ziemi.

I teraz chodzi mi po głowie cały czas myśl aby może gdzieś do lasu taki ul wynieść. Postawić na ziemi to ryzyko że grzybiarz, zbieracz jagód w niego wdepnie i będzie problem.
A tak na drzewie właśnie tak na podeście można byłoby spróbować, bo raczej nie da się go postawić na gałęzi bo jest w przeciwieństwie do kłody TBH jest jej wersją leżącą a nie stojącą.

A ciekawostka jest tam zdjęcie 98 letniego pszczelarza w pełnym rynsztunku który wybiera się wspinać na drzewo po miód. No dobrze z tym wspinaniem to może nie do końca ale rynsztunek i 98 lat to się zgadza.


I jeszcze jedna uwaga że niby pszczoły które były w kłodach, barciach wysoko miały większą wydajność w miodzie. Ale to jest teoria nie potwierdzona zawarto również w tej książce.

A poza tym wiele fajnych ciekawych zdjęć i rysunków i co by nie było nasza Polska historia ;-)

Miłego
GP

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz