wtorek, 21 maja 2013

Nowy ul jest (H typ)

Jest już powstał nowy ul, Nazwę go H.
Miał być według tego tutaj projektu http://ulebezramkowe.blogspot.com/2013/03/dom-dla-czarnej-pszczoy.html
Wymiary wziąłem z powyższego projektu.
I tak myśląc że już trzeba jechać po materiał czytam w lokalnej gazecie że deski/belki grubości 5cm sprzedam, suche trzyletnie, a że miałem i tak zrobić takiego prostego TBH z calówek to pomyślałem. Czemu nie, jest okazja zrobić od razu cały z takich grubych.

Ale uwaga mała teraz to bym pojechał do tartaku aby mi gotowe baliki wycieli pod wymiar, nie koniecznie na długość ale tak aby były proste szerokie itp, szybsza praca by była i wygodniejsza.

Kupiłem i do roboty, co widać na zdjęciach.






 Pociąłem na kawałki, stolarz mi zrobił frez aby się ładnie schodziły i jest.




Widać go na filmie, stoi, prezentuje się ładnie, a jak będzie funkcjonalnie się sprawował to już mogę pewne wnioski wyciągnąć.


Dobrze a teraz małe wnioski co do tego co zrobiłem.

1. Pierwotnie miał być według innych planów czyli dwie szalówki a w środku trociny jako ocieplenie. Ale zrobiłem go z beleczek i będzie ocieplany z zewnątrz na zimę. Zostały wymiary które chyba raczej są dobre bo praktycznie to samo co w BigOne a tam się na razie sprawdzają.

2. Daszek albo tez te listwy boczne dać wyższe. Ale raczej tutaj bardziej daszek zrobić wyższy po to aby więcej ocieplenia na snozy na zimę włożyć. Ale zależy jak sobie zrobimy, ale więcej miejsca jest potrzebne.

3. Wybieranie miodu na podstawie BigOna, na teraz jest wiosna, pszczoły noszą miód np z mniszka. Miód  w ulu jest i to całkiem sporo ale wygląda to tak że na górze jest poszyty miód potem czerw. Czyli nie ma szansy na wyjęcie miodu jako całego plastra, ale jak ktoś chce to może wśród plastrów wybrać taki aby go po krawędzi obciąć i z niego miód wziąć. W teorii ma być tak że jest część gniazda i część miodna. Matka czerwi na iluś tam plastrach a na reszcie składują miód, a jak nie chce tak robić to radzą włożyć kratę odgrodową lub też matkę wymienić. Ja nie chcę robić jednego i drugiego. I tak myślę że albo jeszcze jest za mało snoz aby była część miodna, lub tez tak jest że na wiosnę tak dużo czerwi a potem stopniowo zacznie się ograniczać.
Ewentualnie miód będzie dopiero na jesieni gdy pogoda ograniczy czerwienie. I dlatego robiąc ten ul myślałem już że może za tym co pokazuje Bush http://www.bushfarms.com/bees.htm można zrobić nadstawkę na snozami. I tak tez zrobię dwa kolejne ule z nadstawką.

4. Wlotki, nie wiem czy nie jest ich za mało trzy i czy np przy górnej części nie zrobić również takich otworów a na jesień je zatykać. Tak jak tutaj http://www.tbhsbywam.com/gallery/
http://www.tbhsbywam.com/opening-hives/

I to chyba wszystko, teraz czekam na odkłady z pszczoły Kampinowskiej, lub też jakaś rójka będzie z moich to obsadzę i zobaczymy.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz